Drogeria

Kobieca półka – higiena intymna

Poniedziałek, 29 kwietnia 2019 Autor: Anna Pańczyk,
Podstawowe produkty do codziennej higieny intymnej, takie jak płyny, żele, chusteczki nawilżane, podpaski, tampony, wkładki – to obowiązkowy asortyment w sklepie. Czego poszukuje Polka na zakupach i czy dostępny asortyment spełnia oczekiwania konsumentek?
„Artykuły do higieny intymnej w kwietniu 2018 roku oferowane były w 81% sklepów małoformatowych do 300 mkw.” – informuje Katarzyna Cieślik z CMR. Rynek ten jest niezwykle obszerny w różne kategorie, które prezentują kolejne rodzaje konkretnych produktów. Producenci w prezentowanych ofertach skupiają szczególną uwagę na potrzebach Polek. Poza szeroką gamą artykułów równie mocny nacisk kładą na to, aby konsumentki używając danych produktów mogły aktywnie spędzać czas czując się świeżo i pewnie każdego dnia. Artykuły do higieny intymnej dopasowane do indywidualnych potrzeb kobiet powinny przede wszystkim zagwarantować im komfort i bezpieczeństwo, szczególnie podczas „tych dni”. Jak zaznacza Katarzyna Cieślik z CMR, w kwietniu 2018 roku liderem sprzedaży w kategorii podpasek, tamponów i wkładek higienicznych były Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych osiągając prawie połowę wartości udziałów. Na kolejnym miejscu znajdował się Procter&Gamble (35% udziałów) oraz Johnson&Johnson (14%).

Wszystko dla kobiet
  • Podpaski
Najszerszą dystrybucją charakteryzują się podpaski, które konsumentki w kwietniu 2018 roku mogły znaleźć w 80% placówek małoformatowych oraz decydować średnio pomiędzy ich 8 wariantami, o czym informuje Katarzyna Cieślik z CMR. W kategorii podpasek dla kobiet najważniejsza jest ochrona oraz komfort podczas ich użytkowania. W zależności od indywidualnych potrzeb, konsumentki mogą wybierać spośród dwóch rodzajów podpasek – przeznaczonych na noc, które dzięki dostosowanej długości zapewniają szczególną ochronę, oraz tradycyjnych. Kategoria tych ostatnich jest niezwykle zróżnicowana. Konsumentki znajdą wśród nich różne rozwiązania m.in. ze względu na poziom chłonności, a co za tym idzie – długości podpaski; a także obecność skrzydełek, które szczególnie chronią bieliznę, lub ich brak. Kolejnymi udogodnieniami są różne gamy zapachowe oraz zaawansowane technologie zapewniające uczucie suchości i pochłanianie przykrych zapachów. „Klienci sklepów małoformatowych w kwietniu 2018 roku spośród artykułów do higieny intymnej najchętniej kupowali podpaski Bella Normal (TZMO), podpaski Naturella Classic (Procter&Gamble) oraz wkładki Bella Panty oraz decydowali się na opakowania z 10 lub 20 sztukami” – mówi Katarzyna Cieślik z CMR.

  • Wkładki higieniczne
Wkładki higieniczne są dedykowane dla kobiet w każdym wieku. Świetnie sprawdzą się zarówno podczas nieregularnych miesiączek, jak i na co dzień jako dodatkowa ochrona. Producenci pragną spełniać oczekiwania Polek zapewniając im przede wszystkim świeżość oraz dopasowanie do indywidualnych potrzeb. Katarzyna Cieślik z CMR informuje, że w kwietniu 2018 roku w typowym sklepie małoformatowym konsumenci na półce wybierać mogli spośród 2 wariantów wkładek higienicznych. Wkładki, podobnie jak podpaski, rozróżniamy głównie ze względu na poziom ich chłonności, walory zapachowe oraz wielkość dopasowaną do danego rodzaju bielizny. Wśród konkretnych specjalizacji produktów możemy zatem wyróżnić wkładki o rozmiarze oraz kształcie tradycyjnym, wydłużonym lub ultra cienkie, dopasowane do każdego rodzaju bielizny, posiadające delikatne gamy zapachowe, charakteryzujące się nowoczesnymi technologiami zapewniającymi oddychalność materiałów czy też eliminowanie nieprzyjemnych zapachów. Dla konsumentek szczególnie ceniących sobie naturalne rozwiązania producenci coraz częściej proponują opcje bezzapachowe – pozbawione pozycji perfum w składzie – tworzone ze składników naturalnego pochodzenia oraz biodegradowalne. Lista dodatkowych specjalizacji wkładek higienicznych jest niezwykle długa. Producenci starają się dopasowywać swoje produkty do każdej możliwej potrzeby.

  • Tampony
Tampony są kategorią, do której część kobiet dopiero się przekonuje. W zależności od obfitości miesiączki konsumentki wybierają spośród różnych poziomów chłonności oraz rozmiarów. Wybór jest duży. „Na półce sklepowej w typowym sklepie małoformatowym w kwietniu 2018 roku znajdowały się średnio 2 rodzaje tamponów” – informuje Katarzyna Cieślik z CMR. Poza klasycznymi opcjami kobiety wybierać mogą również wśród tamponów przeznaczonych na noc, które dzięki szczególnej budowie zapewniają ochronę i komfort podczas snu, czy też tamponów z aplikatorem zapewniającym łatwą aplikację. W opakowaniu najczęściej znajduje się 16 sztuk tamponów, jednak producenci oferują również mniejsze opakowania, które świetnie sprawdzą się chociażby podczas wyjazdów nie zajmując dużo miejsca oraz opakowania ekonomiczne zawierające powyżej 32 sztuk tamponów.

  • Kosmetyki do higieny intymnej
Poza produktami przeznaczonymi przede wszystkim na dni menstruacji w sklepach konsumentki znajdą również artykuły służące do zachowania higieny na co dzień. Wśród nich znajdują się płyny i żele. „W kategorii kosmetyków do higieny intymnej w kwietniu 2018 roku największe udziały miały Ziaja i Pollena Ostrzeszów (z marką Biały Jeleń), które łącznie odpowiadały za 74% sprzedaży w ujęciu wartościowym. W tym samym czasie 21% udziałów w ujęciu wartościowym posiadała Omega Pharma (z marką Lactacyd)” – informuje Katarzyna Cieślik z CMR. Higiena miejsc intymnych jest niezwykle ważna dlatego też producenci oferują szeroką ich gamę o różnych specjalistycznych właściwościach. W ich ofertach znajdziemy płyny lub żele dedykowane dla różnych grup wiekowych, dla kobiet narażonych na infekcje intymne lub podrażnienia oraz opcje uniwersalne. „Najczęściej kupowanymi kosmetykami do higieny intymnej w kwietniu 2018 roku w sklepach małoformatowych były: żel do higieny intymnej Biały Jeleń 500 ml, kremowy płyn do higieny intymnej Ziaja 500 ml i Żel do higieny intymnej z bławatkiem Biały Jeleń 500 ml.” – mówi Katarzyna Cieślik z firmy CMR. Zaufanie do produktu oraz specjalistyczne właściwości są istotnymi determinantami przy podejmowaniu decyzji przez konsumentki.

Istotnym dodatkiem, na który zawsze znajdzie się miejsce w kobiecej torebce są chusteczki nawilżane. Są one dedykowane zarówno kobietom podczas dni miesiączkowych, jak i na co dzień jako dodatkowe uzupełnienie higieny miejsc intymnych. Podobnie jak płyny do higieny intymnej, chusteczki nawilżane dzięki zachowanemu fizjologicznemu pH nie naruszając flory bakteryjnej pozwalają zachować świeżość oraz komfort. Ponadto, w zaleności od własnych preferencji klientki mogą wybierać chusteczki dostosowane do indywidualnych potrzeb. Producenci oferują m.in. chusteczki nawilżane łagodzące podrażnienia lub chroniące przed infekcjami intymnymi. Jak przyznaje Katarzyna Cieślik, kosmetyki do higieny intymnej w kwietniu 2018 roku dostępne były w 15% sklepów małoformatowych, średnio w 2 wariantach.

Anna Pańczyk
Redaktor




tagi: drogeria, higiena intymna, produkty, rynek, sprzedaż, konsument,