Z rynku FMCG

Czy Polska będzie nadawać tempo europejskiemu handlowi detalicznemu?

Czwartek, 31 stycznia 2019
Patrice Bahuaud, wiceprezes ds. sprzedaży w regionie EMEA w Checkpoint Systems

Chcąc pobić osobisty rekord albo po prostu biec w założonym tempie, maratończycy czasem korzystają z pomocy biegacza, którego jedynym zadaniem jest wyznaczanie tempa innym zawodnikom. Czy taki biegacz może stać się lepszy niż mistrz, któremu pomaga? Trudno to sobie wyobrazić. A jednak właśnie tak może się stać na europejskim rynku detalicznym.

Liderami europejskiej branży detalicznej od dawna są Francja, Niemcy, Wielka Brytania i Hiszpania. Kraje te, które przez wiele lat utrzymywały stabilny wzrost, jeszcze dynamiczniejszy od czasu pojawienia się e-handlu w latach 2000, teraz mogą dać się wyprzedzić Polsce.

Polska ma solidną gospodarkę, której szczególnie istotnym motorem jest jeden sektor: handel detaliczny. Na scenie gospodarczej Polska dysponuje poważnymi atutami, żeby zacząć nadawać tempo europejskiemu sektorowi detalicznemu. Spróbujmy wyjaśnić dlaczego.

Polska – dynamiczna gospodarka napędzana handlem offline i online

Polska gospodarka rośnie szybciej, niż oczekiwano. Jej PKB wzrósł o 4,6 proc. (oczekiwano 3,2 proc.) – dwukrotnie więcej, niż wynosi średnia unijna. Jednym z powodów był wzrost konsumpcji gospodarstw domowych o 4,8 proc. w 2017 r.

W Europie Środkowej Polska jest jednym z najbardziej obiecujących rynków dla graczy z branży detalicznej. Rynek detaliczny w Europie Zachodniej jest dojrzały, z szacowaną stopą wzrostu na poziomie 0,3 proc. W Polsce z kolei nadal rośnie, co wskazuje, że zwiększa się popyt na budowę obiektów komercyjnych1. W odróżnieniu od zachodnich rynków wskaźnik wyposażenia technologicznego jest niższy niż europejska średnia, a to sugeruje duży potencjał rozwojowy.

Według raportów poświęconym e-handlowi w Polsce , już 56 proc. polskich użytkowników Internetu doskonało zakupu w sieci2. W 2017 r. polski rynek e-commerce był wart 40 mld złotych3 i prognozuje się, że do 2020 roku kwota ta może przekroczyć 60 mld złotych4.

To zbliżenie wymiaru cyfrowego i fizycznego, zwane „phygital’’, ma wpływ na strategie sprzedawców działających na polskim rynku i prowadzi do wdrożenia strategii „wielokanałowych’’,  pożądanych przez jego europejskich sąsiadów. Wpływa także na nawyki konsumentów, którzy korzystają z nowych sposobów konsumpcji, takich jak „kliknij i odbierz” itp.

Polska – laboratorium nowych trendów detalicznych

Chcąc zobaczyć przyszłość handlu detalicznego, warto poradzić się wyroczni delfickiej. Analitycy jasno wskazują technologie, które mają być fundamentem przyszłych trendów w handlu detalicznym. Są trzy takie technologie: sztuczna inteligencja, internet rzeczy (IoT) oraz blockchain.

Polska jest laboratorium idei: „uczenie maszynowe”i sztuczną inteligencję wykorzystuje się do optymalizacji i automatyzacji zakupów, usługi „z dostawą w tym samym dniu’’ stają się coraz bardziej powszechne, powoli rozwija się e-handel... tyle nowych zastosowań, które dynamizują rynek detaliczny i otwierają nowe możliwości wzrostu.

Ten żyzny grunt sprawia, że Polska jest rynkiem testowym zarówno dla firm takich jak Checkpoint Systems, która dostarcza rozwiązania EAS i RFID, jak i dla samych sklepów, które chcą wypróbować nowe koncepcje sprzedaży kładące coraz większy nacisk na wrażenia klienta oraz łączność sieciową.

Jako globalny lider w dziedzinie rozwiązań do ograniczania strat, kontroli towarów i metkowania odzieży, firma Checkpoint Systems w kwietniu ubiegłego roku otworzyła polską spółkę zależną w Polsce, która pomoże nam zrealizować nasze ambicje w Europie Wschodniej i Środkowej. Jest to wyzwanie bliskie naszym sercom, które miałem przyjemność wyjaśnić w tym artykule.


Informacje o Checkpoint Systems, Inc. (www.checkpointsystems.com)
Firma Checkpoint, będąca częścią CCL Industries, jest dostawcą zintegrowanego rozwiązania RFID dla sieci handlowych. Wraz ze wzrostem potrzeb klientów związanych z rozwojem technologii, Checkpoint dostarcza inteligentne rozwiązania, gwarantujące przejrzystość i wydajność środowiska handlowego w dowolnym miejscu i czasie. Dzięki unikalnej ofercie oprogramowania, sprzętu oraz etykiet RFID, Checkpoint optymalizuje operacje poprzez dostarczanie w czasie rzeczywistym danych na temat łańcucha dostaw i sklepów, co gwarantuje zwiększenie obrotów oraz wzrost poziomu zadowolenia klientów. Inteligentne rozwiązania Checkpoint to wynik 50 lat doświadczenia w rozwoju technologii radiowej oraz innowacyjnych rozwiązań zapobiegających kradzieżom i stratom oraz generujących wzrost sprzedaży.  
Twitter: @CheckpointSys

Informacje o CCL Industries
CCL Industries Inc., światowy lider w branży etykiet i opakowań dla globalnych korporacji, małych przedsiębiorstw i pojedynczych konsumentów, zatrudnia około 19 000 osób w 150 oddziałach w 25 krajach na sześciu kontynentach oraz posiada biura w Toronto w Kanadzie oraz Framingham w Massachusetts. Więcej informacji dostępnych jest na stronie www.cclind.com.




http://www.businessfrance-tech.fr/e-commerce-en-pologne-le-moment-est-venu/
2  ,,E-commerce w Polsce 2018’’, Gemius, 2018 : https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/internauci-zaufali-e-sklepom-raport-e-commerce-w-polsce-2018-juz-dostepny.html
3  ,,E-commerce w Polsce’’, Interaktywnie.pl, 2018: https://interaktywnie.com/biznes/artykuly/raporty-interaktywnie-com/raport-interaktywnie-com-e-commerce-2018-256819
4  ,,Polacy na zakupach’’, PwC, 2018: https://www.pwc.pl/pl/publikacje/2018/polacy-na-zakupach-5-filarow-nowoczesnego-handlu-raport-pwc.html



tagi: handel europejski , handel detaliczny ,