Wiadomości

Badanie - Jak kupujemy prezenty świąteczne

Czwartek, 06 grudnia 2018
Na świąteczne prezenty wydamy w tym roku średnio 594 zł, przy czym najwięcej, bo szacunkowo 236 zł, przeznaczymy na upominki dla dzieci – wynika z internetowego badania Kantar TNS* przeprowadzonego na zlecenie eBay. Dużo osób prezentów będzie szukać w internecie (76% badanych planuje kupić tyle samo lub więcej prezentów przez urządzenia takie jak komputer czy laptop niż rok temu), a wartość tych nietrafionych i niechcianych osiągnie ponad 586 milionów złotych. Choć Święta Bożego Narodzenia wywołują zazwyczaj przyjemne skojarzenia, dla 37% kobiet i 26% mężczyzn wiążą się z odczuwaniem zwiększonego poziomu stresu przy sięganiu do portfela czy sprawdzaniu stanu konta.
Jak pokazują wyniki badania, ponad połowa Polaków pozostawia świąteczne zakupy niemalże na ostatnią chwilę**. I choć już na początku listopada w sklepach i centrach handlowych zaczynają pojawiać się choinkowe dekoracje oraz słychać nastrojowe świąteczne melodie, to zaledwie 32% klientów ulega ich wpływowi. Większość badanych (54%) czeka z zakupem upominków do ostatniej chwili: w grudniu, na tydzień lub nawet kilka dni przed Wigilią. Nie zmienia to jednak faktu, że potrzebujemy czasu do namysłu, co kupić najbliższym – aż 41% spędza od kilku dni do tygodnia na planowaniu świątecznych zakupów.

Ile wydadzą Polacy?

W tym roku zamierzamy kupić średnio po 7 prezentów, na które wydamy blisko 600 zł. Najwięcej skorzystają na tym dzieci – na upominki dla nich przeznaczymy średnio 236 zł, podczas gdy na partnera przypadnie kwota 174 zł, a najmniej na rodziców – 137 zł. Nie wszyscy znajdą jednak pod choinką wymarzone prezenty. Jeśli w tym roku Polacy otrzymają tyle samo niechcianych upominków co w 2017 roku, szacuje się, że wartość nietrafionych upominków wyniesie ponad 586 mln zł. W poprzednie święta, co trzeci badany otrzymał co najmniej jeden niechciany prezent, z czego 42% zdecydowało się taki upominek zatrzymać. Co ciekawe, odsprzedawanie nietrafionych upominków w ostatnich latach wydaje się być coraz bardziej popularne i akceptowalne. Aż 42% pytanych cieszyłoby się, gdyby obdarowany sprzedał prezent i środki przeznaczył na cele charytatywne, a 34% gdyby za środki ze sprzedaży kupił sobie coś innego, co mu się podoba.

Kupujemy online

Nowoczesne technologie, ale też brak czasu na wielogodzinne wędrówki po sklepach, sprawiają, że aż 76% badanych planuje kupić tyle samo lub więcej prezentów przez urządzenia takie jak komputer czy laptop niż rok temu. Coraz więcej osób ceni sobie wygodę zakupów na platformach typu marketplace m.in. za niższe ceny produktów (45%) oraz większa możliwość znalezienia unikalnych przedmiotów (41%). Dla ankietowanych, korzystających z platform marketplace, motywacją są także: unikanie przedświątecznych kolejek (24%), dowolny i nieograniczony czas na podejmowanie decyzji zakupowych (21%), możliwość kupienia wszystkich prezentów w jednym miejscu (13%) oraz wybrania spośród różnych form dostawy (13%). Internet może być także doskonałym źródłem inspiracji, szczególnie dla 29% respondentów, którzy stresują się brakiem pomysłów na wymarzone prezenty.

Specjalna oferta świąteczna

W okresie przedświątecznym konsumenci zwracają szczególną uwagę na ceny produktów. To właśnie z myślą o nich, eBay.pl udostępnia specjalną ofertę „Super okazje” z darmową wysyłką do Polski Kupujący znajdą tam pomysły na wyjątkowe prezenty pogrupowane w konkretne kategorie takie jak na przykład urządzenia elektroniczne, zegarki, moda, motoryzacja, kuchnia, prezenty dla dzieci. Nie zabraknie także artykułów do dekoracji, które przy niewielkim obciążeniu portfela zapewnią atrakcyjny wygląd świątecznego stołu jak i wnętrza całego domu.

Więcej o badaniu i trendach zakupowych Polaków: https://www.trendy-ebay.pl/




*  Badanie online przeprowadzone przez Kantar TNS na zlecenie eBay w dniach 11-15 października 2018 r. na próbie 1034 Polaków w wieku od 16 do 54 lat.
**  Świąteczne zakupy na ostatnią chwilę należy rozumieć jako te realizowane: w grudniu, na tydzień przed Wigilią, na dzień lub dwa przed Wigilią.


tagi: eBay, badania Kantar TNS, Święta Bożego Narodzenia, zakupy, trendy, rynek, sprzedaż, konsument,