Wywiady

Rozmowa z Bogdanem Łukasikiem, Przewodniczącym Rady Nadzorczej w Modern-Expo Group

Piątek, 23 listopada 2018 Autor: Monika Kociubińska, HURT & DETAL Nr 11/153. Listopad 2018
O polskim handlu detalicznym, zmianach w konceptach sklepowych oraz najnowocześniejszych rozwiązaniach rynkowych rozmawiamy z Bogdanem Łukasikiem, Przewodniczącym Rady Nadzorczej w Modern-Expo Group.


Proszę opowiedzieć jak prezentuje się polski handel detaliczny na tle światowych trendów?
 
Analizując to, co wydarzyło się w ostatnim roku w Europie, muszę przyznać, że polski handel detaliczny nie odstaje od trendów, jakie możemy zaobserwować w Amsterdamie czy Rzymie. Tempo oraz kierunek zmian są takie same jak w Europie Zachodniej. Przede wszystkim dominują zaangażowanie w rozwój rozwiązań technologicznych, połączenie tradycyjnej sprzedaży z e-commerce oraz duży nacisk na dedykowane rozwiązania dla konsumentów, w tym również skupienie większej uwagi na emocjach i doznaniach, a nie tylko czystym sprzedawaniu produktów.

Jakie są obecnie trendy w konceptach sklepowych?
 
Przede wszystkim zacierają się formaty sklepów. Wcześniej wyróżnialiśmy typowy dyskont i delikatesy. Natomiast obecnie format dyskontowy bardzo często łączy się z delikatesami. Zarówno pod względem wystroju placówek jak i oferty asortymentowej. Widzimy również, że w sklepach wielkopowierzchniowych zaczynają dominować usługi. Coraz liczniej pojawiają się stoiska dedykowane, głównie gastronomiczne czyli miejsca, które przyciągną klienta zarówno w porze, lunchu jak i po południu. Sklepy typu convenience również przechodzą transformację. Na przestrzeni ostatnich dwóch lat dwukrotnie zmieniły koncept - nie tylko samego wystroju, ale również oferty asortymentowej. Ma to związek m.in. z wejściem na rynek nowego pokolenia konsumentów – millenialsów. Młodzi ludzie preferują szybkie zakupy i gotowe do przyrządzenia posiłki. Pamiętajmy, że w Polsce sieć lokalnych sklepów jest największa w Europie.
 
Jak powinien wyglądać przyjazny sklep dla dzisiejszego konsumenta? Jakich rozwiązań oczekują klienci punktów handlowych?

Oczekiwania klientów są związane z kategorią zakupów, jakich dokonują. Zakupy dzielimy na takie, które musimy zrobić – te chcemy robić szybko i sprawnie, oraz takie, które chcemy i lubimy robić – te mają nam dostarczać dodatkowych wrażeń. Robimy je dla przyjemności, wybierając takie miejsca, w których możemy coś przymierzyć, może coś wybrać, a przy okazji wypić filiżankę kawy. Przy projektowaniu placówek handlowych i przy wyborze strategii rynkowej musimy pamiętać o tych dwóch elementach. W związku z tym każde połączenie usprawnień, szybkości obsługi i dostawy z dodatkowymi doznaniami na pewno będzie elementem, który zwiększy przewagę konkurencyjną.
 
Jakie nowoczesne rozwiązania w retailu w ostatnim czasie wprowadziła firma Modern-Expo Group? Czy są już pierwsze opinie z rynku o zaprezentowanej na targach RetailShow inteligentnej półce? 

Prezentacją inteligentnej półki i chłodziarki zainicjowaliśmy linię produktów opartych na technologii smart. W Centrum Innowacji Modern-Expo nasi eksperci pracują nad wykorzystaniem sztucznej inteligencji, neuromarketingu i big data w nowych rozwiązaniach dla handlu detalicznego. Obecnie, wraz z największymi producentami FMCG, pracujemy nad wprowadzeniem na światowe rynki najnowszych, przygotowanych przez nas inteligentnych produktów . Myślę, że niebawem nasze smart rozwiązania będą wykorzystane przez największe światowe koncerny.
 
Dziękujemy za rozmowę.

tagi: Bogdan Łukasik, Modern-Expo Group, RetailShow, wyposazenie, sklep, innowacje, inteligentna polka, ,