Marketing

Jak inwestować w e-commerce? 5 porad dla małych i średnich sklepów

Piątek, 16 listopada 2018
W 2018 roku w Polsce aż 27.8 mln osób jest online, z czego w ubiegłym roku 14,3 mln użytkowników zrobiło zakupy online. Rynek e-commerce w kraju był wart w 2017 roku 40 mld zł. Co roku w Polsce zamyka się ok. 5 tysięcy stacjonarnych sklepów, a liczba e-sklepów stale rośnie. Według raportu Bisnode w ciągu ostatnich pięciu lat liczba zarejestrowanych sklepów internetowych wzrosła o 34%. Sklep internetowy to coraz częściej główny kanał sprzedaży. Co powinniśmy zrobić, żeby nasz serwis odniósł sukces i przyniósł upragnione zyski? W co warto zainwestować?
5 porad dla małych i średnich sklepów

Istnieje kilka aspektów budowy sklepu i pracy nad jego sukcesem, o których należy pamiętać niezależnie od jego wielkości. Świadomość ich funkcjonowania i wpływu na działalność sklepu internetowego jest szczególnie ważna dla małych i średnich przedsiębiorstw, przede wszystkim na początku obecności w sieci. Obserwując trendy panujące w branży, można wymienić 5 „must-do”, dzięki którym nasza witryna okaże się sukcesem.

1.    Strona responsywna

Ruch generowany przez mobile stale rośnie. Nie wolno ignorować tego trendu i warto ułatwić odwiedzającym korzystanie z naszego sklepu. Użytkownicy Internetu coraz częściej, zamiast przeglądać oferty na komputerze stacjonarnym czy laptopie, korzystają z urządzeń mobilnych. Warto podążać za tą tendencją, dostosowując serwis do rozdzielczości ekranu każdego urządzenia. Responsywna strona internetowa to przede wszystkim wygoda dla naszych klientów. Warto zauważyć, że taka witryna nie dostosowuje się tylko do urządzenia, ale również do przeglądarki. Sklep, którego strona nie jest responsywna, nie jest w dzisiejszych czasach uznawany przez klientów za nowoczesny. Może to wpłynąć na negatywną ocenę firmy i brak zaufania. Co więcej, dostosowanie strony do wszystkich urządzeń ułatwia poruszanie się po niej, staje się ona bardziej intuicyjna, umożliwia prostsze filtrowanie i znajdowanie pożądanych produktów.

2.    Opinie

Najlepszym sposobem na zachęcenie internautów do zakupów w nieznanym im sklepie internetowym są opinie i recenzje. Dzięki nim wzrasta zaufanie do sprzedawcy, a sklep wygląda na wiarygodny. Opinie w Internecie działają tak samo, jak polecenia znajomych w życiu codziennym. Wolimy kupować rzeczy sprawdzone i wypróbowane przez innych.  Najlepszym i bezpłatnym narzędziem do zbierania opinii jest nowy program konsumencki Google. Po każdym zrealizowanym zakupie użytkownik otrzymuje do wypełnienia krótką ankietę na temat satysfakcji z zakupów. Sklepy korzystające z tego narzędzia otrzymują gwiazdki, które wyświetlają się pod adresem witryny w wyszukiwarce Google. Należy jednak pamiętać, że pojawiają się one, kiedy średnia ocena sklepu wyniesie 3,5. W przypadku niższej oceny wartość nie będzie wyświetlać się użytkownikom. Jest to prosty sposób na wzbudzenie zaufania potencjalnych klientów i zwiększenia ruchu na stronie.

3.    Marketing i seo

Marketing i promocja to narzędzia pozwalające na rozwinięcie biznesu. Niezależnie od wielkości sklepu internetowego warto inwestować w te obszary. Szczególnie ważne są działania SEO, dzięki którym klient będzie mógł szybko znaleźć to, czego szuka i trafić do właściwego sklepu. Widoczność witryny w Internecie wpływa na wyniki finansowe działalności. Kluczowe jest poprawne przygotowanie poszczególnych kart produktowych według standardów Google. Należy pamiętać o odpowiednim tytule, podtytule oraz odpowiednio opisanych zdjęciach wysokiej jakości.

Aby przyciągnąć klienta, warto zainwestować w dobrze rozwinięty marketing internetowy, najlepiej zatrudniając do tego zadania osoby, które posiadają i aktualizują wiedzę związaną z wymogami wyszukiwarki. Google ciągle się rozwija i oferuje nowe narzędzia, których należy próbować, aby nie dać się wyprzedzić konkurencji. Ważne jest również korzystanie z różnych kanałów sprzedaży, sprawdzanie i analizowanie, który z nich jest najlepszy i w który warto inwestować. Najpopularniejszymi platformami sprzedażowymi, wspierającymi działania e-sklepu są Facebook, Allegro, Youtube czy porównywarki cen. Do każdej branży i konkretnych produktów trzeba jednak podchodzić indywidualnie. Suknie ślubne dzięki odpowiednio dobranej grupie docelowej świetnie odnajdą się na Facebooku. Nie inaczej jest z produktami niszowymi i specjalistycznymi np. dronami, które warto reklamować na Facebooku i Youtube wykorzystując możliwość udostępnienia wielu zdjęć i filmów. Allegro to platforma, w którą warto inwestować jeśli posiadamy wiele produktów w dobrych cenach. Podobnie wygląda sytuacja w porównywarkach cenowych, gdzie klient od razu widzi, który przedmiot jest najtańszy i na tej podstawie dokonuje decyzji. Dodatkowym kanałem dotarcia może być też SEO, czyli optymalizacja strony dla wyszukiwarek internetowych, jednak jest to bardzo czasochłonne zajęcie, a wyniki będą widoczne dopiero po wielu miesiącach.

W dobrej widoczności w wyszukiwarce pomoże również content marketing, którego siła jest nieoceniona. Poprzez dodawanie odpowiednich treści na stronie internetowej, jesteśmy w stanie zadbać nie tylko o nasz wizerunek, ale również zbudować wizerunek eksperta w oczach klientów. W ten sposób zwiększamy zaufanie klientów, co może skutkować zwiększoną sprzedażą.

Jeszcze jednym sposobem na wysoką pozycję w wyszukiwarce jest kampania produktowa Google Merchant. Produkty wyświetlają się na górze wyszukiwarki wraz z ceną i nazwą sklepu po wpisaniu odpowiedniego słowa kluczowego. Informacje o tym, jak poprawnie przesłać dane do Google, aby pojawiły się w zakupach Google znajdują się pod linkiem: https://support.google.com/merchants/answer/7052112?hl=pl

4.    Oprogramowanie

Decydując się na sprzedaż w Internecie, mamy kilka możliwości do wyboru: Allegro, Facebook, gotowe oprogramowanie albo rozwiązanie dedykowane. Na początku warto spróbować rozkręcić sprzedaż za pomocą ogólnodostępnych rozwiązań, którymi są właśnie Allegro czy Facebook. Dzięki tym platformom możliwe będzie zdobycie pierwszego grona klientów oraz wypromowanie swojej marki.  Kolejnym sposobem inwestowania w e-commerce jest skorzystanie z innego gotowego rozwiązania, czyli osadzenie sklepu internetowego na otwartym oprogramowaniu. Pozwala to na zbudowanie profesjonalnej witryny, integrację sklepu z zewnętrznymi narzędziami takimi jak: płatności online, wysyłka oraz magazynowanie. Dużym krokiem w kierunku rozwoju biznesu online jest inwestycja w dedykowaną platformę e-commerce. Jest to najlepsza, ale też najdroższa opcja, która pozwoli na zbudowanie profesjonalnego i bardzo solidnego sklepu. Niezawodność witryny, indywidualnie dopasowane jej funkcjonalności, a także odpowiedź na wszystkie potrzeby użytkowników i właścicieli e-sklepu to argumenty przemawiające na korzyść tego rozwiązania.

Przy wyborze platformy sprzedażowej należy pamiętać, że sklep internetowy jako wizytówka firmy, powinien odzwierciedlać nasz tradycyjny sklep. Co jeśli go nie posiadamy? Wówczas spróbujmy zbudować platformę online w taki sposób, aby w pełni zastępowała i uzupełniała tradycyjne rozwiązania. Użytkownik powinien móc swobodnie poruszać się po witrynie , w związku z tym musi ona spełniać odpowiednie standardy, a także wyróżniać się na tle konkurencji, która w dzisiejszych czasach jest ogromna. Warto zadbać o dobre pierwsze wrażenie, ponieważ klienci często kupują oczami. Oprócz aspektu wizualnego liczy się również funkcjonalność. Dobre oprogramowanie sklepu powinno zapewnić konsumentom nowoczesny system płatności online i szybkie transakcje. Należy również zadbać o integrację z operatorami logistycznymi, aby nasze produkty dotarły do klienta szybko i bezpiecznie.

5.    Analityka

Niezbędnym elementem rozwoju e-sklepu jest analityka internetowa. Najważniejszymi aspektami, na które każdy właściciel sklepu musi zwrócić uwagę, są: źródła sprzedaży, ruch w sklepie oraz wyszukiwane w witrynie hasła. Dzięki znajomości tych wskaźników w prosty sposób można udoskonalić sprzedaż i rozwinąć biznes. Poprawna interpretacja danych pozwoli na selekcję produktów, które sprzedają się najlepiej oraz pokaże jak zmienia się sprzedaż w określonych okresach. Co więcej, z danych analitycznych dowiemy się skąd trafiają do nas klienci oraz które kampanie marketingowe są najskuteczniejsze. Analizując swoją stronę, dowiesz się również, na którym etapie klienci mają najwięcej problemów z realizacją zakupu i dlaczego z niego rezygnują. To tylko kilka przykładów interpretacji zachowań na stronie, ale dzięki znajomości i poprawnej analizie danych uda się zwiększyć konwersję, a co za tym idzie, podnieść sprzedaż produktów, na której wszystkim zależy.

Małymi kroczkami do celu

Prowadząc sklep internetowy nie można polegać jedynie na jakości produktów czy ich cenach. Potencjalny klient musi najpierw odnaleźć właściwą stronę w wyszukiwarce, aby zapoznać się z ofertą. Warto zainwestować nie tylko pieniądze, ale również czas, żeby strona internetowa pokazywała się na początku listy wyszukiwania i żeby zachęcała użytkowników do odwiedzin. Można śmiało rozpocząć pracę nad witryną od darmowych narzędzi takich jak Google Analytics czy program konsumencki Google, dzięki którym poznamy lepiej klientów i ich potrzeby oraz wzbudzimy ich zaufanie. Warto pamiętać o tym, że ważne jest nie tylko „co”, ale i „jak” sprzedajemy. Właśnie dlatego najważniejszą inwestycją, bez której nawet dobre opinie nie pomogą, jest w pełni funkcjonalne, sprawne oprogramowanie, na którym osadzimy nasz sklep.



tagi: e-commerce , marketing , sprzedaż , konsument , rynek ,