Auto

„Das Elektroauto”: Opel Ampera-e zachwyca elektryzującą technologią

Wtorek, 14 lutego 2017
Rüsselsheim. Nowy Opel Ampera-e to Das Elektroauto, czyli jedyny w swoim rodzaju samochód elektryczny o rewolucyjnym, oficjalnie potwierdzonym zasięgu 520 kilometrów (zmierzonym zgodnie z nowym europejskim cyklem jazdy NEDC). W mierzącym 4,17 metra długości Oplu Amperze-e znajduje się mnóstwo przestrzeni dla pięciu osób, a dzięki pojemności bagażnika wynoszącej 381 litrów (1274 litry przy złożonych siedzeniach), jest w nim więcej miejsca niż w niektórych samochodach klasy kompaktowej. „Stworzyliśmy samochód elektryczny doskonale przystosowany do codziennej eksploatacji. Ampera‑e to nie ekologiczny luksus, gadżet czy tzw. drugi samochód w rodzinie. Firma Opel udowodniła, że dzięki innowacyjnej technologii elektryczna mobilność może stać się dostępna dla znacznie szerszego grona odbiorców" — powiedział dyrektor generalny firmy Opel, dr Karl-Thomas Neumann. Nowość rynkową Opla można już od kilku tygodni zamawiać w Norwegii, państwie nastawionym na elektryczną mobilność, a liczba zamówień przekroczyła 3 400 sztuk. Opel Ampera-e jest gotowy do wejścia już wkrótce do sprzedaży w Niemczech, Holandii, Francji i Szwajcarii. Dlatego też najwyższa pora, aby lepiej poznać elektryczny samochód i przyjrzeć się, jak połączono w nim zaawansowany akumulator, systemy wspomagające kierowcę i układy cyfrowej łączności.
Nowy Opel Ampera-e — ogólny zarys

Akumulator i zasięg

Akumulator litowo-jonowy o pojemności 60 kWh składa się z 288 ogniw ułożonych w osiem modułów po 30 ogniw i dwa moduły po 24 ogniwa. Akumulator jest integralną częścią podwozia. Taka konstrukcja pozwala zaoszczędzić miejsce, a jednocześnie gwarantuje bezpieczeństwo. 30-minutowe ładowanie za pomocą szybkiej ładowarki stałoprądowej o mocy 50 kW pozwala na kontynuowanie podróży przez dalsze 150 kilometrów. Opel udziela gwarancji na system akumulatorowy do ośmiu lat lub 160 000 kilometrów. Zasięg rewolucyjnego samochodu elektrycznego na pełnym ładowaniu, mierzony według procedury NEDC, wynosi 520 kilometrów. Opel Ampera-e równie imponująco zaprezentował się podczas testów w warunkach zbliżonych do profilu prędkości określonego w światowej zharmonizowanej procedurze badania pojazdów lekkich (WLTP; skrócona procedura testowa): na podstawie tego testu inżynierowie oszacowali zasięg na poziomie 380 kilometrów w cyklu mieszanym. Oczywiście zasięg w codziennej eksploatacji będzie się zmieniał w zależności od stylu jazdy kierowcy oraz czynników zewnętrznych.

Osiągi i moment obrotowy

Dostępny natychmiast moment obrotowy wynoszący 360 Nm odpowiada za elektryzujący temperament Opla Ampery‑e. Silnik elektryczny rozwija moc odpowiadającą wartości 150 kW/204 KM w silniku spalinowym. Dzięki temu Opel Ampera-e przyspiesza od 0 do 50 km/h w zaledwie 3,2 sekundy i od 0 do 100 km/h w 7,3 sekundy, mogąc rywalizować pod tym względem z samochodami sportowymi. Samochód osiąga przyspieszenie w średnim zakresie obrotów od 80 do 120 km/h w zaledwie 4,5 sekundy, co jest szczególnie ważne podczas wyprzedzania. Prędkość maksymalna została ograniczona do 150 km/h w celu zwiększenia zasięgu.

Komfort i bezpieczeństwo

Nowy Opel Ampera-e wpisuje się w strategię Opla, mającą na celu rozpowszechnienie na szerszą skalę technologii znanych dotąd jedynie z samochodów klasy luksusowej oraz w przystępnej cenie. Dlatego elektryczny samochód z Rüsselsheim wyposażono w szereg układów wspomagających kierowcę.

Zaawansowany asystent parkowania: system odnajduje odpowiednie miejsca do parkowania równoległego bądź prostopadłego i automatycznie parkuje Amperę-e. Kierowca musi jedynie operować pedałami. Zaawansowany asystent parkowania skanuje wolne miejsca parkingowe między równolegle zaparkowanymi pojazdami, np. na parkingach samochodowych przy supermarketach. Inteligentny asystent potrafi także wyszukać wolne miejsce między samochodami zaparkowanymi na poboczu. Dzięki kamerze cofania obejmującej kąt 130 stopni kierowca zawsze ma doskonałą widoczność.

Asystent bezpieczeństwa: szereg systemów pomaga utrzymywać bezpieczną odległość Opla Ampery-e od pojazdu poprzedzającego, zapobiegać niezamierzonej zmianie pasa oraz przeoczeniu innych użytkowników drogi, jak również wspomaga hamowanie awaryjne. Dzięki dużej liczbie systemów wspomagających łatwiej także uniknąć utknięcia w korkach w godzinach szczytu. Są to następujące systemy:

- Wskaźnik odległości od pojazdu poprzedzającego i alarm przedkolizyjny — systemy pilnujące odległości od pojazdów znajdujących się przed Amperą‑e.

- Asystent pasa ruchu — system ostrzega przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu (aktywny przy prędkościach między 60 a 150 km/h). System przywołuje kierowcę do porządku delikatnym ruchem kierownicy, ale nie kieruje samochodem bez przerwy.

- Radarowy system ostrzegania o pojeździe zbliżającym się z tyłu — zwiększa bezpieczeństwo cofania.

- Automatyczny asystent świateł drogowych i system rozpoznawania znaków drogowych — aby wszystko było widoczne już na pierwszy rzut oka.

- Radarowy system ostrzegania przed zmianą pasa ruchu i system ostrzegania o pojeździe w martwym polu — aby niczego i nikogo nie przeoczyć.

- Sygnalizacja dźwiękowa dla pieszych i automatyczne hamowanie przed pieszymi — aby chronić najsłabszych użytkowników drogi. Sygnał ostrzegawczy opracowano w celu ostrzegania osób rozkojarzonych lub niewidomych przed zbliżającym się, cichym samochodem elektrycznym. System działa przy prędkościach do 30 km/h.

- Alarm przedkolizyjny z systemem automatycznego hamowania przy niskich prędkościach i odblaskowa sygnalizacja ostrzegawcza LED — aby zapobiegać zderzeniom czołowym.

System multimedialny i opcje łączności

Elektryczny Opel jest idealnie przystosowany do ery cyfryzacji: do obsługi podstawowych funkcji służy indywidualnie konfigurowany kolorowy wyświetlacz o przekątnej 10,2 cala, przypominający tablet. Podawane są na nim wszystkie informacje dotyczące pojazdu i warunków zewnętrznych. System multimedialny IntelliLink‑e ma funkcję integracji z kompatybilnymi smartfonami przez Apple CarPlay™ i Android Auto™. Dzięki funkcji bezprzewodowego ładowania telefon można ładować nawet bez użycia kabla. Sterowanie głosowe, interfejsy USB i moduł Bluetooth oczywiście również są dostępne. Właściciele Ampery-e, którzy doceniają wysoką jakość dźwięku, mogą zamówić system nagłośnienia Bose z subwooferem, zapewniający wyjątkową przyjemność w super-cichym samochodzie elektrycznym.

System IntelliLink-e oferuje całą gamę usług w połączeniu z osobistym opiekunem kierowcy Opel OnStar. Częścią systemu OnStar jest punkt dostępu do Internetu Wi-Fi 4G/LTE, zapewniający doskonałą łączność wszystkim pasażerom Ampery-e i ich urządzeniom mobilnym. Ponadto użytkownicy systemu Opel OnStar mogą za naciśnięciem przycisku zasięgnąć porady osobistego doradcy, który pomoże im zarezerwować pokój w hotelu (usługa rezerwacji) oraz znaleźć najbliższą stację ładowania lub parking.

Cyfrową ofertę dopełnia nowo opracowana aplikacja myOpel. Umożliwia ona użytkownikom zdalne kontrolowanie Ampery-e, podobnie jak w pozostałych modelach wyposażonych w system OnStar. Aplikacja pomaga w pełni wykorzystywać zalety samochodu elektrycznego: za jej pomocą można zdalnie zwiększyć lub zmniejszyć temperaturę w samochodzie, niezależnie od tego, czy auto będzie zaparkowane przy stacji ładowania czy nie. Dzięki temu temperaturę wnętrza można dostosować do aktualnej pogody jeszcze przed rozpoczęciem podróży. W połączeniu z Apple CarPlay™ i Android Auto™ aplikacja umożliwia uwzględnienie lokalizacji stacji ładowania podczas planowania trasy na wypadek, gdyby jej długość przekroczyła zasięg samochodu.

Podobnie jak bliźniaczy Chevrolet Bolt EV, Opel Ampera-e jest produkowany w fabryce GM w Orion w stanie Michigan.


Informacja jest ważna na dzień publikacji. Szczegółowe informacje dotyczące wprowadzenia do oferty Ampery-e w kolejnych krajach będą ogłoszone w terminie późniejszym. Niektóre wersje, elementy wyposażenia lub usługi mogą być dostępne wyłącznie na wybranych rynkach lub za dodatkową opłatą.



tagi: Opel Ampera ,