Wiadomości

Spadają wskaźniki reputacji krajów z pierwszej dziesiątki światowego rankingu Anholt-GfK

Wtorek, 17 stycznia 2017
Polska na 26 miejscu wśród 50 państw
Wyniki rankingu Anholt-GfK 2016
  • Wielka Brytania, Stany Zjednoczone i Niemcy zanotowały największy spadek w globalnym postrzeganiu ich krajowych marek
  • Kanada przeskoczyła Francję i znalazła się na 4. miejscu, bardzo blisko pierwszej trójki

Nowe wyniki indeksu Anholt-GfK Nation Brands IndexSM (NBISM) wskazują na spadek globalnego postrzegania reputacji wszystkich krajów znajdujących się w pierwszej dziesiątce rankingu. W przypadku ośmiu z nich zmianę wartości indeksu można interpretować, jako istotny spadek.

1.png

Badaniem objętych jest 50 rozwiniętych i rozwijających się krajów, a główny indeks NBI jest syntetyczną miarą złożoną z indeksów cząstkowych określających poziom reputacji na wymiarach: Exports, Governance, Culture, People, Tourism, Immigration, Investment.

W tegorocznym rankingu Wielka Brytania i Stany Zjednoczone odnotowały największe spadki poziomu wskaźnika, o ponad jeden punkt. Nieco mniejsze spadki reputacji zanotowały Niemcy, Japonia i Francja. W obecnym rankingu wszystkie kraje z pierwszej dziesiątki są gorzej postrzegane w skali globalnej. Jest to odwrócenie tendencji w porównaniu do rankingu z 2015 r. Wówczas osiem krajów z pierwszej dziesiątki poprawiło swój ogólny wynik indeksu NBI.

Profesor Simon Anholt, autor metodologii, powiedział – „Globalne postrzeganie poszczególnych krajów jest zwykle bardzo stabilne. Potencjalny wpływ danego kraju na losy świata rzutuje na jego globalną reputację o wiele bardziej, niż jego osiągnięcia czy dobrobyt i właśnie to odzwierciedlone jest w rankingu. Kraje, które w ogólnym przekonaniu posiadają wpływ na wydarzenia na całym świecie, straciły na reputacji w roku międzynarodowych konfliktów i kryzysów humanitarnych”.

Vadim Volos, wiceprezes GfK ds. public affairs i konsultingu, dodaje – „To, jak dany kraj jest postrzegany, jest funkcją zarówno cech utrwalonych (takich jest stereotypy związane z mieszkańcami danego kraju lub regionu oraz wizerunek jego środowiska naturalnego i społecznego), jak i wpływów krótkotrwałych (takich jak pozytywne i negatywne wiadomości lub dramatyczne wydarzenia). Każdy kraj posiada pewne możliwości wpływania na te obszary postrzegania, np. promując swoje pozytywne cechy, by napędzać turystykę i inwestycje. Na dramatyczne zmiany reputacji potrzeba jednak czasu. Nasze badanie pokazuje, gdzie znajdują się ich kraje na wymiarach ich obecnego wizerunku, co pomaga im w określeniu najlepszej ścieżki do uzyskania silnej marki krajowej”.

Jednak spadki poziomów poszczególnych indeksów krajowych nie oznaczają równoczesnej zmiany w ogólnym rankingu. Stany Zjednoczone, Niemcy i Wielka Brytania nadal tworzą pierwszą trójkę rankingu, niemniej przewaga Stanów Zjednoczonych nad Niemcami jest już tylko symboliczna, co sprawia, że Niemcy mają szansę na odzyskanie pierwszego miejsca w przyszłym roku. Podobnie Kanada, która przeskoczyła Francję, znalazła się na czwartym miejscu i jest o krok za Wielką Brytanią.

Poza pierwszą trójką zanotowano szereg przetasowań, co stanowi poważną zmianę w stosunku do stabilności, która była obserwowana przed rokiem 2015. Znaczący spadek wyniku Francji, będący w dużej mierze wynikiem dostrzegania słabości w kategoriach zarządzania, imigracji oraz inwestycji, umożliwił Kanadzie zajęcie czwartego miejsca i zepchnięcie Francji na miejsce piąte. Japonia również spadła z miejsca szóstego na siódme, pozwalając Włochom na poprawę swojego wizerunku o jedno miejsce w porównaniu do roku 2015.




tagi: Anholt-GfK , światowy ranking , wskaźnik reputacji ,