Z rynku FMCG

Hojny Święty Mikołaj: w tym roku Polacy kupią więcej prezentów

Czwartek, 01 grudnia 2016
Święta nierozłącznie związane są z dużymi wydatkami. Zanim Polacy zasiądą do wigilijnego stołu i rozpakują prezenty zgromadzone pod choinką, czeka ich szał przedświątecznych zakupów. Mijający rok dla wielu okazał się bardziej dostatni niż poprzedni: jak się okazuje, ponad 30% Polaków zamierza wydać na świąteczne prezenty więcej niż w roku ubiegłym.
Na co wydamy najwięcej?

Jak wynika z badania SW Research dla Tesco zdecydowana większość z nas na upominki dla najbliższych wyda tyle samo (51,1%) lub więcej (30,2%) niż w ubiegłym roku. Tylko 13,8% ankietowanych zadeklarowało, że zamierza wydać mniej. Jak się okazuje, dla połowy badanych (50,4%) to właśnie prezenty stanowią największe  obciążenie w świątecznym budżecie. Na drugim miejscu znalazły się zakupy spożywcze. Dla 43,1% ankietowanych to największe obciążenie w świątecznym budżecie. Równocześnie, prawie 34% Polaków chciałoby wydać na Święta mniej, gdyby miało taką możliwość.

Na zakupy, ale kiedy?

Przedświąteczne zakupy Polacy rozkładają na kilka tygodni przed Bożym Narodzeniem. Najwięcej, bo połowa z nasz (50,3%) rozpoczyna zakup prezentów na początku grudnia, czyli 2-3 tygodnie przed Świętami. Jednak aż 33% ankietowanych deklaruje, że większość prezentów kupiła już na 1-1,5 miesiąca wcześniej, czyli jeszcze w listopadzie. Choć upominki dla najbliższych to spory jednorazowy wydatek, część z nas (12,4%) czeka z tym do ostatniej chwili i większość prezentów kupuje na kilka dni przed Świętami.

– W Tesco z ofertą prezentów wystartowaliśmy jeszcze w listopadzie, co ma uzasadnienie w wyborach Polaków co do przedświątecznych przygotowań. Dla wielu klientów jest to duży wydatek, dlatego rozkładają go na kilka tygodni, zaczynając od zakupu prezentów, o których wiadomo, że nie zepsują się i przetrwają do Świąt. W międzyczasie kupujemy również dekoracje, a na końcu żywność, szczególnie tę świeżą – mówi Michał Sikora, rzecznik prasowy Tesco Polska.

Kogo obdarujemy w te Święta?

Świąteczne prezenty to tradycja, gest sympatii i pamięci. Jak wskazują wyniki badania Tesco, najczęściej (62%) obdarowujemy tylko najbliższych członków rodziny (rodziców, dzieci, rodzeństwo). 18% ankietowanych decyduje się na obdarowanie zarówno członków rodziny, jak i przyjaciół, a 11,% badanych kupi w tym roku prezenty zarówno najbliższym, jak i dalszym członkom rodziny, których spotka podczas rodzinnych biesiad. Natomiast 8% Polaków nie planuje w ogóle kupować prezentów w tym roku.



tagi: Święta , konsument , zakupy , sprzedaż , wydatki ,